fredag 23 juni 2017

Midsommar, tågbiljetter och en liten promenad

Idag skulle jag och Stålmorsan ha befunnit oss i Lida med en engångsgrill och allt annat som behövs för att midsommar ska kännas som just midsommar. Tack vare århundradets SL-/SJ-ståhej (kabelbrand på Söder dagen innan midsommarafton, och dagen efter signalfel på samma ställe) får vi vackert vänta en dag.

Vad gör man då då? Planerar lite vandringar och tar en promenad förstås.

Idag fixade jag äntligen tågbiljetter till och från Kungsleden, vilket förhoppningsvis blir höjdpunkten på årets semester. Planen är att vandra första etappen från Abisko till Nikkaluokta, och ta Kebnekaise om vädret tillåter. Jag får testa nya tältet, ett Vaude Hogan UL 2P, och kränga på mig den gamla 65-litersryggan som varit med sedan jag började scouterna för mer än tio år sedan. (Scoutminnen blir ett annat blogginlägg, annars sitter jag här till nästa år ...) Jag vet att Abisko-Nikkaluokta är den populäraste biten på en populär vandringsled, men jag är helt okej med det och känner inget behov av att finna obanad väg just nu. Jag vill bara vara i fjällen, jag som har spenderat hela livet i Sörmland med undantag för enstaka utflykter söderut. Dessutom får jag stifta bekantskap med en sträcka som jag, om allt klaffar, kommer att vandra som en del av Gröna Bandet nästa år.

Gröna Bandet?! Backa bandet (haha). Tidigare i våras låg jag i soffan (som vanligt) och hade tråkigt. Så läste jag om Gröna Bandet och bara bestämde mig för att göra det. Det är ett jätteprojekt som kräver mycket tankeverksamhet och planering och det passar mig bra just nu. Mitt liv rullar på utan större händelser och jag behöver något som ruckar på monotonin, och Gröna Bandet är ändå ett ganska tryggt äventyr. Bättre än min andra idé, som är att flytta till Mongoliet och bo i en jurta.

Men det är då och nu är nu. Jag har inte vandrat något sedan den regniga Silverledsvandringen för några helger sedan. Nu är dessutom danskurserna över, så framför mig ligger sommaren som en enda lång, diffus period utan inplanerad motion. Semestern börjar i augusti och jag behöver något innan dess, så jag bestämde mig för en liten löptur idag.

Jag har inte sprungit sedan i januari-februari, då jag fick ont i foten och tog en paus. Det blev dock inte mycket löpning idag heller. Jag såg en blomma och stannade för att plocka den. Sedan såg jag en till blomma och stannade för att plocka den också. Sedan såg jag massor med blommor vart jag än gick och då var det kört. Men det blev en fin bukett och jag fick promenera på vägen längs Tullingesjön som säkert är en av världens vackraste miljöer. I alla fall om man frågar mig. I vintras utökade de också stigen med en brygga från kanotklubben till tennisbanorna.

Mitt midsommarfirande blev enkelt och anspråkslöst, men det är inte illa att promenera över vattnet en sval sommarkväll, omgiven av höga vassruggar, med en blombukett i handen.

Glad midsommar!

Nya bryggan mellan kanotklubben och tennisbanorna.

Ett andpar som låg och sov ända tills jag kom gående. Honan är knappt synlig bakom hanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kungsleden del 2

Dag 5 Här skiljs Boel och jag åt. Hon vill ta sig till Kebnekaise och tänker försöka göra det på en dag och gena vid Singi, medan jag ha...